سرنوشت طرح درج نام مادر در کارت ملی به کجا رسید؟ | نبود مشخصات هویتی مادر در سامانه الکترونیک دولت
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۷۰۲۹
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار اظهار کرد: سال گذشته طی مکاتبهای با وزارت کشور و برگزاری نشستهای تخصصی و طرح موضوع در کمیسیون لوایح دولت، خواستار درج نام مادر در کارتهای ملی شدیم.
او گفت: در حالی مسئولیت حضانت فرزندان با مادران است که مادران اختیاری ندارند و حتی مشخصات هویتی آنها در سامانه الکترونیکی دولت وجود ندارد و همین امر مشکلاتی را برای زنانی که سرپرستی فرزندان خود را بر عهده دارند، ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابتکار افزود: درج نام مادر در کارت ملی مطالبه زنان و همسران شهدا بود. بهطور مشخص همسر یکی از شهدای هستهای در فرودگاه و در حالی که تنها کارت ملی به همراه داشت، برای اثبات نسبت خود با فرزندش مورد بازخواست قرار گرفت و گلایهای در این خصوص ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری سه موضوع حقوقی را در حوزه مطالبات زنان ایثارگر و همسران شهدا پیگیری کرده است؛ یکی از این موضوعات حق پرستاری این زنان بود که شورای حقوقی معاونت در این زمینه نشستهای تخصصی برگزار کرد. در کمیسیون دولت این موضوع را مطرح کردیم و با دستگاههایی نظیر سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه صحبتهایی کردیم و این گفتگوها ادامه دارد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تدوین لایحهای با موضوع حضانت برای اعطای اختیاراتی به همسران شهدا، تصریح کرد: موضوع حضانت نیز درخواست همسران شهدا بود. در این راستا نشستهای حقوقی با دانشگاه مفید برگزار کردیم و در نهایت دو لایحه در این راستا برای دولت ارسال کردیم. این لوایح در کمیسیون فرعی لوایح دولت به بحث گذاشته و مطرح میشود. از همسران شهدایی که موضوع حضانت مطالبه آنهاست دعوت میکنیم که مسایل خود را با ما مطرح کنند.
به گفته وی از جمله مهمترین رویکردهای معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری، توجه به گفتگوی ملی خانواده به عنوان راهکار تقویت خانواده، تحکیم، دلبستگی خانواده و انسجام اجتماعی بوده است، چراکه مهارت گفتگو و مهارتهای ارتباطی باید از اعضای خانواده آغاز شود تا بتوان به خانوادههای آرام و در نهایت تعالی جامعه دست یافت.
ابتکار افزود: از دل طرح گفتگوی ملی خانواده، طرح گفتگوی بین نسلی استخراج شد. معاونت در این راستا کار مطالعاتی بسیار خوبی و الگو سازی گفتگوی بین نسلی انجام داد. اینکه چگونه متولدین ۸۰ و ۷۰میتوانند گفتگوی موثر و نه یکطرفه با نسل انقلاب داشته باشند و بتوانند درباره اهداف و انگیزه شهدا سوال کنند، بسیار حائز اهمیت بود.
وی با تاکید بر اهمیت تبیین اهداف شهدا در جنگ تحمیلی برای جوانان امروزی گفت: اینکه در شرایط امروزی جوان چه بهرهای میتواند از مسائل و حرفهای دوران شهدا ببرد بسیار مهم است. ما نتوانستیم رشتههای مستحکم معنویت را به نسل جوانی که با فضای سایبری و اینترنت بزرگ شده و نگاهش فرق کرده منتقل کنیم. از جمله جنبههای مهم گفتگوی بین نسلی ما، گفتگوی جوانان با ایثارگران بود که در این راستا نشستهایی برگزار کردیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری کلید استمرار ارزشهای ایثارگری و ارزشهای انقلاب اسلامی را گفتگوی بین نسلی دانست و افزود: تا زمانی که گفتگوی بین نسلی فراگیر نشود فاصله بین نسلی بیشتر میشود. متاسفانه در کلیشههایی گرفتار شدیم که بعضا رسانه ملی و سینمای ما نتوانسته از این کلیشهها خارج شود و متناسب با شرایط امروزی با نسل جوان تعامل و گفتگویی ایجاد کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: نگرانیم نکند کاری انجام دهیم که حضور، کمرنگ و نمایش قدرتی که از طریق صندوق رای و سلیقه و خواست مردم محقق میشود تضعیف شود. به ویژه برای نسل جوان که پیوند انقلاب با آینده و فرهنگ ایثارگری از طریق نسل جوان انجام میشود. در حالی که اکثریت پای کار انقلاب بودند؛ اکنون اگر جوان پای کار نایستد و به اقلیتی تبدیل شود قطعا نگرانیها افزایش پیدا میکند و این سوال مطرح میشود که ما چه کردیم که میزان مشارکت علیرغم پیوند با نسل جوان و علیرغم حضور و دعای خانواده و مادران شهدا به اینجا رسیده است؟
ابتکار در پایان گفت: شهدا و خانواده شهدا در اوج ایثارگری و نگران سرنوشت ایران هستند. باید دید ما در قبال این عزیزان چه پاسخی داریم. این همواره سوال مهمی است که در مقاطعی نظیر انتخابات نگرانی نسبت به آن بیشتر میشود.
کد خبر 603740 برچسبها خانوادهمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: خانواده امور زنان و خانواده گفتگوی بین نسلی همسران شهدا نسل جوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیکا قربانی چه کسانی شد؟
با گذشت پنج ماه از اختلافات خانواده نیکا شاکرمی در فضای مجازی، توئیت سالومه سیدنیا دوباره این اختلافات را در شبکههای اجتماعی علنی کرده و به بحث و جدل کشانده است.
سرویس سیاست مشرق- پس از انتشار روایت تحریفشده بیبیسی درباره مرگ نیکا شاکرمی،مجری شبکه تعطیل شده منوتو توئیتی درباره خانواده این دختر نوجوان منتشر کرد و موجب شد تا اختلافات خاله و مادر این دختر در شبکههای اجتماعی دوباره سر باز کند.
پیشتر در دیماه ۱۴۰۲، مادر نیکا شاکرمی در صفحه اینستاگرامی خود، تصویری نقاشیشده منتشر کرد و مدعی شد آن را نیکا کشیده است. او در کپشن آن پست، بابت کلاهبرداری عمو و خاله نیکا در گذشته از این خانواده گلایه کرده بود.
مادر نیکا شاکرمی مدعی شده بود پس از فوت همسرش، عموی نیکا، پول و سرمایه این خانواده را دزدیده است، او در بخش دیگری مدعی شده بود بارها از سوی اعضای فامیل، مورد تهدید و یا در خطر زیرگرفتن خودرو قرار گرفته است!
پسازاین پست اینستاگرامی، آتش شاکرمی(خاله نیکا) تصویر نقاشیشده را استوری کرد و مدعی شد مادر نیکا به دروغ گفته که دخترش آن را کشیده و بر همین اساس، دیگر گفتههای او درباره کلاهبرداری نیز کذب است.
این استوری باعث شد خواهر نیکا شاکرمی در حمایت از مادرش، با تندی به خاله خود پاسخ دهد. آیدا شاکرمی گفت نیکا در زمان کودکی مورد ظلم خالهاش قرار گرفته بود و پس از مرگش نیز آتش شاکرمی سواستفادههای زیادی از عنوان نیکا کرده بود!
این کشمکشهای مجازی ادامه پیدا کرد و این دو عضو خانواده نیکا شاکرمی در استوریهای اینستاگرامی علیه یکدیگر جنجال به پا کردند.
مجادلهها پس از فوت نیکا شاکرمی نشان داد که این خانواده دچار آشفتگیهای شدید اجتماعی است، بهخصوص اینکه یکی از دوستان نیکا، درباره صحبتهای آتش شاکرمی، با رسانههای فارسیزبان معاند، مطالب قابلتأملی را افشا کرده بود و گفت خاله او از ادعای کشته شدن نیکا خوشحال بود و میگفت: «خوب شد که این خبر به گوش همه رسید؛ وگرنه مردم خرمآباد میگفتند نیکا دختری خیابانی بوده و خودکشی کرده است.»
حالا با گذشت پنج ماه، دوباره این اختلافات را در شبکههای اجتماعی علنی شده است.
آتش شاکرمی که فردی با سابقه نزدیک به گروهکهای چپگرا است، مدعی شده نیکا در خانه مورد آزار و خشونت خانگی قرار گرفته است. شاکرمی جزئیات بیشتری را افشا میکند مینویسد: «مادر و خواهر نیکا هرروز او را شکنجه میکردند و حتی در یک مورد، آیدا، خواهرش، دست و پای نیکا را گرفته و مادرش او را کتک زده است.
همچنین در موردی دیگر، در خرداد سال ۱۴۰۰، مادر نیکا او را از به منزل اقوام در خرمآباد برده و رهایش کرده. طبق گفته آتش شاکرمی، مادر نیکا بدون دخترش به منزل خود در کرج بازگشته و این دختر نوجوان، ۵۰ روز در خرمآباد، به دور از خانواده و توجه اقوام، سپری کرده است.
در حالی که سرویس جهانی بیبیسی گزارشی سراسر تحریف از چگونگی فوت نیکا شاکرمی منتشر کرده است، اما خانواده این دختر نوجوان، در واکنش به این موضوع سکوت کردهاند و صرفا تصاویر و متون احساسی و ابراز دلتنگی برای دخترشان منتشر میکنند. درست یک هفته پس از دروغ بیبیسی مبنی بر کتک خوردن نیکا شاکرمی بوسیله باتوم، خاله نیکا اعلام کرده که مادرش او را آنقدر کتک میزده تا خسته شود. آنها نهتنها واکنش قابل تاملی به گزارش بیبیسی نداشتند که بالعکس مشغول اختلافات خانوادگی و حتی شکایت علیه یکدیگر شدهاند!
نیکا شاکرمی پس از فوتش گرفتار نزدیکان خود شده و از سال ۱۴۰۱ تاکنون، روایتهای مختلفی درباره این دختر نوجوان در رسانهها منتشر شده است. در همان ایام خودکشی، یک رسانه آلمانی با یک دختر اهل لایپزیگ آلمان مصاحبه کرده بود و ادعا کرده بود که نیکا شاکرمی دوست مجازی آلمانی داشته است. در این مصاحبه، دختر آلمانی به نام «نلی»، از علاقه خود و نیکا به شخصیت شیطانپرست، رنگ مشکی و عواطف احساسی دوران نوجوانی گفته بود که مورد سواستفاده سردبیر سایتهای فارسیزبان همجنسگرا در میانه اغتشاشات قرار گرفته بود. با این حال خانواده نیکا شاکرمی علیه اظهارات این سایتها موضع گرفتند و تایید نکردند.